Monday, July 16, 2012

کیک تولد صنم - کیک شیفون



  اینم از کیک دخملی من ؛ پایه ی این کیک ؛ شیفون هست و بینش هم خامه ی زده شده و گردو و موز گذاشتم ؛ ریا نباشه خیلی عالی شده بود :))))))))))))))





 آرد الک شده 1 و 1/8 پیمانه 
 شکر 1/2 و 1/6 پیمانه 
 پکینگ پودر 1/5 قاشق چایخوری 
 رنده پوست پرتقال 1 قاشق سوپخوری 
 وانیل 1/8 قاشق چایخوری 
 روغن مایع 1/2 پیمانه 
 زرده تخم مرغ 3 عدد کوچک یا 2 عدد بزرگ 
  آب 1/2 پیمانه سرخالی 
 سفیده تخم مرغ 4 عدد 
 کرم تارتار 1/4 قاشق چایخوری 


 فر را روی حرارت 175 درجه سانتیگراد روشن میکنیم .


 آرد را الک کرده را همراه شکر ، پکینگ پودر و رنده پوست پرتقال و وانیل در یک ظرف بزرگ ریخته ، وسط آن را گود کرده ، روغن مایع و زرده تخم مرغ و آب را در وسط ظرف می ریزیم.


 کاملا مواد را مخلوط می کنیم.


 سفیده های تخم مرغ را همراه با کرم تارتار با همزن برقی تا زمانیکه جای پره ها روی آن بماند می زنیم. به طوری که اگر ظرف را برگردانیم نریزد .


 بعد هم سفیده را داخل مایه اصلی کرده و با قاشق چوبی یا لیسک با حرکت دورانی آن را زیر و رو کنید ومخلوط نمائید تا یک دست شود .


 ته قالب 20 سانتی را کاغذ روغنی انداخته و روش رو چرب میکنیم . 


 مایه کیک را در قالب ریخته در طبقه ی وسط  به مدت تقریبا 1 ساعت زمان می دهیم تا بپزد.


 سپس کیک را بیرون آورده و اجازه میدیم که کاملا سرد شود . از قالب بیرون آورده و به یخچال منتقل میکنیم.


 بعد از اینکه کاملا سرد شد ، از یخچال بیرون آورده و با چاقو از وسط نصفش میکنیم.

 طرز تهیه خامه :
 خامه ی 35 درصد چربی 250 میلی لیتر
 پودر قند 1/4 پیمانه 
 وانیل کمی 
 رنگ خوراکی ( در صورت دلخواه)
 موز یک عدد 
 گردو 1/2 پیمانه 


 خامه را همراه پودر قند و وانیل در ظرف مناسبی ریخته و با همزن برقی به مدت 4 دقیقه می زنیم ، دقت کنید که از این زمان بیشتر بشه ، ممکنه که خامه ی شما تبدیل به کره شود .
 اگر هم دوست داشتین چند قطره رنگ خوراکی استفاده کنید من کمی قرمز زدم که خامه یه گلبهی خیلی ملایم شد .


 خامه را به وسط دو تا کیک می زنیم و روش رو با موز خرد شده و گردو می پوشونیم و دو تکه ی کیک را روی هم میذاریم .


روش رو با خامه می پوشونیم ؛


 من دیگه خامه ام کم اومد برای همین از همون باتر کریم که برای کیک سفره ایرانی استفاده کرده بودم روش رو تزئین کردم ، دستورش اینجاست


  اومدم هم براش بنویسم ، دستم لرزید و خراب شد.


  حالا عیب نداره ، طرح کوبیسم شده ، ایرادی داره ؟؟  :))))))))))))


31 comments:

  1. به به
    یه کیک خوشگل برای یه دختر خوشگل و مامانی
    تولد صنم جون مبارک باشه و ایشالا که مامان با سلیقه اش کیک صد سالگیش رو براش بپزه

    ReplyDelete
  2. راستی عزیزم یه سئوال
    هر رسپی که توی فیس بوک میذاری اینجا هم میذاری؟ من توی فیس بوک پیجت رو لایک زدم و دستورات رومیبینم ولی استفاده از وبلاگت برام راحت تره.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنونم ازت فاطمه ی مهربون ؛ امیدوارم تو هم در کنار عزیزانت همیشه شاد و سلامت باشی :))
      توی فیس بوک که من فعالیت میکنم ؛ تنها نیستم و با دوستان سفره ایرانی رو اداره میکنیم
      دستورات رو ، هم اول اینجا میذارم ؛ هنوز خیلی از دستورات رو توی فیس بوک نذاشتم ؛ تو یه جمله خلاصه ، ایتجا به روزتره :))))))

      Delete
  3. :))))))تولد صنم جون مبارک
    ***انشالله که زیر سایه پدر مادر به تمام آرزوها و خواسته هاش برسه

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی دوست جون خوشگلم :****

      Delete
  4. سلام من تازه عضو این صفحه شدم ولی سعی کردم هر روز یه دستور جدید رو درست کنم که انصافا هم همش عالیه. واقعا ممنونم. فقط در مورد این کیک 1 سوال داشتم اینکه کرم تارتار رو چه جوری می تون درست کنم و یا اینکه آماده هستش.
    ممنون می شم راهنماییم کنین.
    حمیده

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام ؛ حمیده ی عزیزم خیلی خوشحالم که اینجا هستی و از دستورات خوشت اومده ، عزیزم اگر ایران هستی کرم تارتار رو همه ی اونجاهائیکه وسائل قنادی می فروشن دارن ، من خودم از ایران آوردم و برعکس اسمش که کرم هست ، خودش پودر هست .... امیدوارم که بتونی تهیه کنی و بدرستی :)

      Delete
  5. ای عزیز دلم مبارک باشه اشالا 120 ساله بشه ببخشید انگاری من دیر رسیدم صنم خوشگله برام کیک نگه داشتی؟

    مامان هنرمند و باسلیقش عوض خاله لیلا یه ماچ گنده و ابدار از لپهاش بکن <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. قررربونت لیلا جان ، دیروز که کیک رو گذاشتم ؛ صنم هی می پرسید لیلا اومد؟ چی گفت ؟ نه که تو رو از اون اولها میشناسه ، همش یاد تو بود :))))))

      Delete
    2. الهی من قربونش بشم ندیده بودم کیک خوشگل و خوشمزشو من همیشه دیر میرسم :(


      بوس بوس صنم خوشگله :*

      Delete
  6. صنم جونم عزیز دلم خوشگلم تولدت مبارککککککککککککککک . رزی یه بوس از اون لوپ شیرنش برام بکن .

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسییییییی دوست جون جونم ؛ چشم ، تو هم از لپای خوشگل دخملت ببوس

      Delete
  7. رزی جان فکر کنم همینو درست کنم واسه تولد آرتین به نظر هم راحت میاد خوشمزگیش را هم که تو تائید کردی فقط یک سوال . . خامه را چطوری بکشم روی کیک که اینطوری عین تو صاف در بیاد ؟با چاقو کشیدی روش؟ باید برم خامه شیرین و کرم تارتار و آرد بخرم. هیچی ندارم واسه کیک و شیرینی دیگه

    ReplyDelete
    Replies
    1. آره راحته و خوشمزه ، من با چاقو کشیدم ، تو هم همینطور با چاقوی بلند بکش ، آره دیگه تو معمولا هیچی نداری برای کیک پزی ، اما مطمئنم که عالی درمیاری :)

      Delete
  8. kerem tartar ro kharej az iran az koja bayad kharid?
    ... mamnoon az rahnamahhitoon

    ReplyDelete
    Replies
    1. dooste azizam rastesh nemidonam man az iran tahie kardam agar jaii didam hatman behetoon migam :))

      Delete
  9. سلام.ممنون از دستور خویتون.خیلی خوبه که همیشه سایز قالب رو میذارید خواهش میکنم همیشه بگید سایز قالب رو.و اینکه این قالب ها فقط باید کفش رو جرب کرد دیواره هاشو نباید چرب کرد.منم از قالبای شما دارم آخه و اینکه اگر بخام در فر برقی درست کنم این کیک رو چقدر باید درجه رو کمتر کنم آخه میگی فر برقی باید کمتر باشه و زمان رو چقدر کنم؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام پریس جان ، خواهش میکنم
      چشم میگم ، تو این دستور نگفتم ، اگه نگفتم ، قالب بین 19 تا 20 سانتی عزیزم
      همیشه ته قالب رو چرب کن ، دیواره ها رو اگر چرب کنی کیکت پف نمیکنه ، اگر قالبت طرح دار بود ، چرب کن و آرد پاشی کن و اگر قالبت صاف بود مثل همین قالب ، چرب کن و کاغذ روغنی بنداز
      فر منم برقیه عزیزم ، بعد هم هر فری یه قلق خاصی داره ، من تو همین درجه که نوشتم درست کردم و همه چیش اوکی بود ، حالا تو هم با این درجه بذار ، هی چک کن یه ربع اول هیچوقت در فر رو باز نکن که باعث میشه پف کیک بخوابه ، وقتی خواستی چک کنی ، یه خلال دندون رو وسط کیک فرو کن ، اگر تمیز اومد بیرون و روی کیکت هم طلائی بود کیکت حاضره

      Delete
  10. حتما کرم تار تار و پوست پرتقال رو باید بزنیم نزنیم نمیشه؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. کرم تارتار رو برای این استفاده میکنیم که کف حاصل از سفیده ی تخم مرغ پایدار باشه ، پوست پرتقال هم عزیزم برای اینه که عطر خیلی خوبی به کیک میده ، این رو میتونی حذف کنی ، اما کرم تارتار رو راستش نمیشه حذف کرد .... ،بازم بذار تحقیق کنم اگر نتیجه گرفتم بهت میگم :)

      Delete
  11. سلام.ببخشید در دستورهای پخت کیکتون فقط حرارت یا المنت زیر باید روشن باشه یا هم المنت زیر هم المنت بالا؟ آخه فر من برقی هست بالا هم اگه روشن باشه روش میسوزه که؟فر شما برقی هستش؟میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم در این مواقع؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام عزیزم ، برای تمام دستورات که می نویسم ، فر باید از بالا و پائین روشن باشه ، اگر نیازی باشه که خاموش باشن ، حتما حتما تو دستوارت ذکر میکنم ، وقتی که کیکت می سوزه ، درجه اش زیاده عزیزم ، کمتر کن و اینکه حتما طبقه ی وسط فر باید بذاری قالب رو ، فر منهم برقی هست ، راستش باید قلق فرت دستت بیاد ، منم یکی دوبار کیک رو خراب کردم تا تونستم درجه ی مناسبش رو پیدا کنم ، چون من قبل از این فر ، فر گازی داشتم

      Delete
  12. ممنونم از توضیحاتت فقط این قالب 20 سانتیه من انگار از قالب 20 سانتیه شما که تو عکس هست کوچکتر به نظر میاد واسه منم از همیناست دقیقا ولی هر وقت توش درست میکنم انگار کیکم کوچیکتر از کیک تو عکس شماست!! حتی اندازه هم گرفتما اما انگار واسه شما 23 سانتی اینا هست و اینکه عزیزم مارک فر برقیت چی هست میشه لطف کنی و بگی؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش میکنم ، عزیزم من دوباره الان رفتم سانت زدم ، همون حدود 19 تا 20 سانت هستش ، حتما خطای دید هست که به نظرت بزرگتر میاد
      مارک گازم هم Teka هست عزیزم :)

      Delete
  13. کف قالب باید 20 سانت باشه یا سرش؟ واسه من سرش 20 سانته مناسبه واسه این کیک؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. عزیزم دیگه یه سانت اینور اونور خیلی مهم نیست ، گفتم که بین 19 تا 20 سانت ، این یه سانت و دو سانت ، خیلی تاثیری نداره تو پف کیک

      Delete
  14. متوجه منظورت شدم عزیزم منتها سوالم این هست که گردی ِ کف قالب باید وقتی اندازه میگیریم 20 سانت باشه یا سرش و در واقع همون دهانه ی قالب ؟ آخه جایی خونده بودم میگفتن کف اگه 20 سانت باشه مثلا قالب 20 سانتی محسوب میشه واسه همین گیج شدم دارم میپرسم شرمنده اگه اذییت کردم با سوالام :( ؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. سارا جان ، این کف قالب 20 سانت هست عزیزم :)

      Delete
    2. بعد هم خواهش میکنم ، اذیت نشدم :)

      Delete
  15. عالی شد خیلی خیلی خیلی ممنونم ازین دستور عالیت عزیزم یه عالم مرررررررسی که انقد مهربونی و خوب پاسخ میدی

    ReplyDelete
    Replies
    1. خواهش میکنم سارا جان ، لطف داری :)))

      Delete